Praca na suwnicy w porcie morskim

 

Porty morskie to miejsca, gdzie codziennie przeładowuje się setki, a nawet tysiące kontenerów zawierających towary transportowane drogą morską. Cały proces to bardzo skomplikowana operacja logistyczna, która musi chodzić jak w zegarku, w przeciwnym razie wystąpią duże opóźnienia w przekazywaniu towarów do klientów.

Suwnice natorowe w portach morskich

suwnica natorowaKażdy, kto miał okazje przejeżdżać obok portu lub w nim przebywać na pewno widział jak odbywa się cały proces przeładunkowy. Na pierwszy plan rzucają się ogromne maszyny przypominające dźwigi. Są to suwnice portowe, które służą do przeładunku towarów. Wyglądem przypominają suwnice umieszczone na halach, jednak są wyposażone dodatkowo we wsporniki utrzymujące na właściwej wysokości cały most. Te wsporniki umieszczone są na szynach po których poruszają się za pomocą kół z napędem. Takie rozwiązanie zapewnia przesuw suwnicy wzdłuż torów, pomiędzy którymi znajduje się strefa magazynowo załadunkowa. Każda suwnica natorowa w porcie morskim jest zlokalizowana na pomoście, a jej most jest przedłużony w jedną lub dwie strony poza obrys torów. Taka konstrukcja ma na celu umożliwienie wysunięcia mechanizmu dźwigowego poza obrys torów, tak aby dosięgnął on zacumowanego statku. W ten sposób odbywa się właśnie rozładunek i załadunek całości. Suwnice portowe wyposażone są na końcu liny dźwigu w mechanizmy chwytakowe, które są idealnie dostosowane do wymiarów kontenerów morskich.

Jako, że każda suwnica to bardzo duże gabarytowo urządzenie, to do jej obsługi jest potrzebny operator, którego centrum sterowania znajduje się na górze suwnicy. Zazwyczaj jest ono zlokalizowane przy mechanizmie dźwigowym i porusza się wraz z nim. Takie rozwiązanie zapewnia doskonały widok podczas procesu wykonywania załadunku.