Social media stawiają wysokie wymagania w stosunku do osób pracujących bądź chcących pracować w tej dziedzinie. Wyłaniający się obraz osoby zajmującej się social media to przede wszystkim wiedza z zakresu social media oraz doświadczenie. Kolejne elementy wymagane to lekkie pióro i dobra organizacja pracy, kreatywność, znajomość języka angielskiego i narzędzi do monitorowania działań w social media.
Inne atuty do pracy w social media to sprawny research w sieci, elastyczność oraz pozytywne nastawienie do życia, a także znajomość programów graficznych. Social media to w miarę nowe medium przekazu dla firm, jego wymagania wciąż ewoluują, polegają na tworzeniu społeczności wokół firmy,

związaną z jej sferą działania (za pomocą bloga, forum,czy serwisu społecznościowego). Konsekwencją tych działań są dzielenie się informacją i innymi zasobami firmy za darmo, bez natychmiastowych korzyści. Praca taka wymaga czasu oraz chętnego do komunikacji specjalisty z własnej branży(który nawiąże kontakt z uczestnikami społeczności, zachęci do dyskusji). Komunikacja za pomocą social media to bardziej kontakty międzyludzkie niż biznesowe, co umożliwia pokazanie „ludzkiej twarzy” firmy. Wymagania social media to znajomość zasad marketingu internetowego, umiejętność tworzenia stron internetowych czy aplikacji czy też posługiwanie się programami graficznymi. Ponadto specjaliści od mediów społecznościowych powinni orientować się w temacie aktualnych trendów w reklamie i PR oraz używanych w social media technologiach. Dodatkowo osoba planująca związek z social media powinna posiadać takie cechy jak zdolność pisania, redagowania i planowania tekstów do mediów społecznościowych, powinna kreować i planowa akcje, konkursy, aplikacje, wykazywać umiejętność rozmowy i angażowania fanów na Facebooku, cechować się samodzielnością i dobrą organizacją pracy, umiejętnością kreatywnego angażowania społeczności dla osiągnięcia celów kampanii, wymagane są także umiejętności redaktorskie i znajomość zasad copywritingu.